Dzieci mają naturalną potrzebę ruchu, którą można wykorzystać podczas ćwiczeń usprawniających motorykę narządów artykulacyjnych. Dodatkowo, wspieranie rozwoju ruchowego dziecka prowadzi do zwiększenia precyzji jego ruchów, w tym także ruchów narządów artykulacyjnych, co z kolei jest niezbędne do prawidłowej artykulacji. Połącz zatem ćwiczenia ruchowe z ćwiczeniami narządów artykulacyjnych, np.
- podskoki obunóż – w trakcie podskoków, dziecko dotyka czubkiem języka podniebienia; każdy podskok to jednoczesne uniesienie czubka języka za górne zęby, buzia pozostaje szeroko otwarta, a broda nieruchoma.
- ćwiczenia rąk – stoimy w lekkim rozkroku, wykonujemy następujące sekwencje ruchów: ręce do góry (czubek języka chowa się za górne zęby), ręce w dół (czubek języka dotyka dolnych zębów od wewnętrznej strony), ręce w prawo (czubek języka dotyka prawego kącika ust), ręce w lewo (czubek języka dotyka lewego kącika ust); wszystkie ćwiczenia wykonujemy przy szeroko otwartej buzi i nieruchomej brodzie.
- skręty tułowia – wykonujemy skręty tułowia raz w prawą, raz w lewą stronę; podczas skrętu w prawą stronę, wypychamy czubkiem języka prawy policzek, zaś podczas skrętu tułowia w lewą stronę, wypychamy czubkiem języka lewy policzek.
- bieg w miejscu – ćwiczymy bieg w miejscu z wysokim unoszeniem kolan, do ćwiczenia dodajemy kląskanie językiem (jak konik).
(Visited 97 times, 1 visits today)
Ostatnio edytowany: 4 sierpnia, 2020